www.anton-christensen.dk Rotating Header Image

Sæsonen 2015 kickstartet på Club La Santa

I går aftes kom jeg hjem fra en uge på Club La Santa, hvor jeg har fået kickstartet løbesæsonen 2015 med Salomon Trailcamp. Det har været en helt forrygende uge, og oveni glæden over en masse fantastisk trailløb, kan jeg konstatere at de skadesproblemer jeg har kæmpet med siden august, nu endelig ser ud til at være lagt bag mig.

Jeg har pt. fokus på at forbedre min udholdenhed af grunde som jeg vil komme ind på senere. Derfor var min ambition med ugen på Lazarote primært at få nogle gode kilometer i benene i godt socialt selskab.

Fredag d. 9.
lørdagEfter at have fået pakket ud, nåede Hanne og jeg en lille joggetur for at strække benene efter rejsen, inden den første officielle tur med gruppen.
Den første tur var en lille let tur i området øst for komplekset, hvor deltagerne lige kunne få første smag på det terræn der ventede den kommende uge.
Totalt for dagen blev det 11,68 km og 82 højdemeter – en relativ rolig start!

Lørdag d. 10.
lordagFormiddagen bød på en lille tur med gruppen langs kysten mod vest, hvor vi fik en lille smagsprøve på stigningerne med en tur over en lille vulkan.
Over middag nuppede Hanne og jeg en gang padletennis for lige at få bevæget nogle andre dele af kroppen.
Sidst på eftermiddagen deltog jeg i et 10 km løb – da vi endnu ikke for alvor var begyndt at slide på kroppen, var det min bedste mulighed for at løbe lidt tempotræning. Min ambition var at ramme et snit på 3:45 min/km og på trods af en rute præget af vind hhv. i ryggen og imod kunne jeg klokke ind med et resultat på 3:44 min/km – godkendt!
Tempotræningen blev selvfølgelig flankeret af hhv. opvarmning og afjog, hvorved dagens total lød på 24,92 km og 227 højdemeter,

Søndag d. 11.
Nu var det tid til at begynde at æde lidt højdemeter. På dagens program var et lille “race” fra Famara Beach, via snekirken op til Penas del Cache (Lanzerotes højeste punkt 671 moh) og ned igen til stranden. En tur på ca. 14,5 km med næsten 800 højdemeter! Med på hele trailugen var fotograf Nicolai Brix, der bl.a. skulle producere små film omkring turens indhold. På dagens tur medbragte jeg derfor et GoPro kamera for at kunne give ham noget materiale ude fra sporet. Derfor gjorde jeg undervejs nogle stop for at fange filmsekvenser af de andre deltager, mens jeg på andre tidspunkter forcerede ekstra meget for at indhente andre for at få dem med på filmen. Derved blev det ikke mit optimale race, men derimod en virkelig hård omgang “intervaltræning”
Tilbage ved Famara Beach hoppede de fleste i bussen der kørte hjem til Club La Santa, mens vi var nogle stykker der brugte de ca. 12 km langs kysten som afjog.
Dagens total blev 26,56 km og 834 højdemeter.

Salomon Trailcamp – Dag 3. To the summit and back to the sea from Nicolai Brix on Vimeo.

Mandag d. 12.
mandag02Vi startede dagen med at få løsnet lidt op i musklerne med et foamroller seminar. Der var mange – inklusiv mig selv – der fandt fandt muskler der virkelig havde godt af at blive arbejdet igennem. Bagefter løsnede jeg yderligere op med en gang svømning på kompleksets nye lækre svømmestadion med 2 stk. opvarmede 50m bassiner.
Over middag kørte gruppen afsted på Mountainbike. Destinationen var lavafelterne vest for Mancha Blanca, hvor vi skulle løbe ind til og rundt på vulkankrateret Caldera Blanca.
vulkan01Turen på krateret stod fra sidste år i min hukommelse som en af de fedeste, med bla. et fantastisk nedløb langs kraterkanten. Et var vabler på fødderne begrænsede mit løb lidt, men det var stadig en super fed tur.
Om aftenen blev det lige til lidt ekstra kilometer med en pandelampetur ud i terrænnet.
Dagen total for løb blev 14,24 km og 526 højdemeter

Salomon Trailcamp – Dag 4 – Trail på vulkaner from Nicolai Brix on Vimeo.

Tirsdag d. 13.
tirsdagDagens tur bød på hygge i højderne. Vi blev kørt med bus til Tabayesco, hvorfra vi løb op til Penas del Cache gennem bøndernes landbrugs terrasser. Nedløbet tog min gruppe af den rute vi havde løbet op om søndagen.
Om eftermiddagen tog jeg en restitutions joggetur sammen med Hanne.
Dagens total blev 20,91 km og 856 højdemeter

Onsdag d. 14.
onsdagSidste år måtte jeg tage en dag uden trailløb denne dag, så jeg havde set meget frem til at komme med på turen norpå fra Famara Beach af den gamle smuglersti. Sammen med et par andre fra gruppen løb vi tidligt afsted fra Club La Santa for at bruge de 12 km til Famara som opvarmning. De øvrige deltage kom med bus og vi indhentede dem et kort stykke inde på dagens rute. Det var virkelig en fantastisk rute hvor vi bevægede os på en klippehylde i nogle hundrede meters højde, med stejle klippevægge både ned og op på hver side. Flere steder havde stenskred fjernet dele at stien, men alle steder kunne forceres med forsigtighed.
Sådan løb stien ca. 10 km inden vi igen var nede på fladt kystlandskab, men turen var ikke slut endnu. Der ventede lige 2 km direkte op i himlen – eller rettere sagt 350 højdemeter op af hårnålesving med høje trin i klippen. Oppe på toppen havde vi en kort joggetur hen til bussen – med lige under 30 km kunne jeg sætte flueben ved at ugens langtur var i bogen!
onsdag02Sidst på eftermiddagen nuppede jeg lige en gang restitutionsjog i bare tæer på fodboldbanen.
Totalen for dagen blev 32,39 km og 897 højdemeter

Torsdag d. 15.
Sidste hele dag på turen. Dagens tur med gruppen udgik fra Femes på den sydlige del af øen, hvor vi var blevet kørt ned med bus. Det var lige på og hårdt fra start med en skrap stigning på ca. 250 højdemeter på 2 km op til en top hvorfra vi kunne overskue dagens resterende rute.
Vi løb af stier mod øst, indtil vi løb ned til Las Casitas og op i højderne igen syd for byen. Herfra fulgte vi højderyggen mod vest indtil vi igen stod ovenfor Femes. Da der var lidt tid i overskud inden bussen ville samle os op, fik vi lige en lille afstikker ud i terrænnet.
Hanne og jeg fik lige en spil padletennis om eftermiddagen – vi kunne dog begge mærke at benene der ikke var helt så friske som tidligere på ugen, havde noget sværere ved at komme rundt til bolden i det hurtige spil.
Bagefter tog jeg en rolig løbetur for at få klaret hovedet.
Totalen for dagen blev 25,46 km og 704 højdemeter

Fredag d. 16.
Det var rejsedag, men en sidste løbetur skulle det da lige blive til. Derfor mødtes vi nogle stykker kl. 6:20 med pandelamper, og jogge langs kysten mod vest, ud til den lille vulkan vi havde løbet på lørdag! På vej tilbage kunne vi nyde de begyndende røde nuancer på himlen bag bjergene mod øst.
Denne sidste dag gav 8,39 km og 125 højdemeter

164,55 km og 4235 højdemeter blev det til i løbeskoene – hvilket er ny personlig rekord på begge punkter for en La Santa uge. Benene er trætte på den gode måde, og udover lidt vabler, rifter og en blå negl er det klaret uden skader.
Mentalt er jeg boostet med energi og har fået nye herlige løbebekendtskaber, som jeg glæder mig til at mødes med ude i trailverdenen.

NXM2015logo

Og så lige som afrunding forklaringen på hvorfor jeg har fokus på udholdenhed i min træning pt. Forårets A-mål er fastlagt og det bliver NXM X70 i sidste weekend af maj – 70 km orienteringsløb med oppakning for to-personers hold i terrænnet omkring Ry og Silkeborg. Min makker bliver Claus Hallingdal Bloch – min “konkurrent” fra de seneste to års Salomon Trail Tour. Med Claus’s evner til at styre et kort, min passion for at nørde grej og vores rimelig lige evner løbemæssigt, skal vi ikke lægge skjul på at ambitionen er at stå øverst på podiet efter løbet!